SEO Optimering
Er du interesseret i at lære hvad SEO er og hvordan det virker? Så læs med her og se denne simple SEO guide som giver dig et lille indblik i søgemaskineoptimering af hjemmesider.
Et af de store spørgsmål vi ofte får fra vores kunder her i Alphaweb er – Hvad er SEO og hvordan virker det? For mange lokale virksomheder som lige er gået i gang med at få lavet deres hjemmeside eller redesignet hjemmesiden, kan søgemaskineoptimering eller SEO føles meget teknisk og kompliceret.
Men det behøver det faktisk ikke at være.
Selvom du ikke har jeres egne erfarne in house SEO specialister, så kan du ret nemt komme i gang med at lave nogle mindre og effektive ændringer som vil hjælpe med at forbedre jeres søgemaskineoptimering. Med blot en lille smule SEO kendskab og knowhow, er du allerede godt i gang med at optimere dit brands søgemaskine placering. Dette gælder både lokal synlighed som ved søgninger på SEO Aalborg, eller mere brede søgninger som Hvad er søgemaskineoptimering?
I næste afsnit vil vi forsøge at svare på det helt stor spørgsmål – Hvad er SEO og hvordan virker det? Vi ser nærmere på nogle af de mest basale SEO teknikker, så du har en bedre forståelse af hvordan det kan påvirke din virksomhed og hvad du skal gøre for at få en effektive SEO optimeret hjemmeside. Men lad os ligge ud med at se nærmere på alt dette.
Hvad er SEO og hvordan fungere det?
SEO er en forkortelse for Search engine optimization, eller på dansk søgemaskineoptimering, som er den proces at optimere din hjemmeside så bliver mere synlig på søgemaskinerne og får mere organisk, ikke betalt trafik ind fra resultat siderne på søgemaskinerne. Groft sagt så er SEO nogle metoder du kan bruge til at lave rettelser på din hjemmesides design og indhold så dit site bliver mere attraktiv over for søgemaskinerne. Formålet med dette er at din hjemmeside så gerne skulle blive vist blandt de første resultater når nogle så laver en relevant søgning på en søgemaskine som Google eller Bing.
Selvom søgemaskineoptimer ofte kan være temmelig kompleks når det kommer til de mange forskellige faktorer som påvirker din placering, er de grundlæggende teknikker faktisk ikke så svære at forstå. I bund og grund er formålet med søgemaskinerne at vise de bedst mulige resultater for dem som søger. Dette betyder at de gerne vil vise resultater som er i høj kvalitet men også så relevante som mulige i forhold til søgningen.
For at kunne gøre dette, er søgemaskinerne nød til at scanne eller crawle din hjemmeside, for bedre at få en forståelse for hvad din side handler om. Dette hjælper dem til at vise de mest relevante resultater for folk som søger efter bestemte emner eller søgeord. Og for at kunne levere de bedste resultater til dem som søger, er noget af dette søgemaskinerne også vægt på – brugervenlighed. En side som er godt struktureret, nem at finde informationerne på, har ofte nemmere ved at opnå de gode placeringer.
SEO er processing som virksomheder gennemgår med det formål at få deres egen side til at rankere så højt som muligt på søgemaskinerne inden for relevante søgeord og sætninger. For eksempel, lad os sige at du har en artikel om sådan laver du et godt webdesign. For at få dit indhold vist for dem som er interesseret i webdesign, er du nød til at optimere siden så den bliver vist på søgemaskinerne for folk der søger efter “sådan laver du et godt webdesign”
Der er masser fordele ved SEO for din virksomhed. Ved at optimere din hjemmesides SEO, er du med til at øge jeres synlighed på søgemaskinerne. Dette hjælper jer med at blive vist for flere potentielle kunder og få mere trafik ind på hjemmesiden. Ved at udarbejde kvalitets indhold som også er relevant for brugeren og samtidig SEO optimeret, så øger du jeres chance for at få meget mere organisk trafik ind på hjemmesiden (denne type trafik konverterer som regel også rigtig godt).
Faktorer som påvirker SEO
Nu da du har en forståelse for hvad SEO er, og hvordan det virker, er det tid til at se nærmere på nogle af de faktorer som kan påvirke din søgemaskineoptimerings placering. Søgemaskiner som f.eks. Google er meget sparsomme med at give informationer om hvordan deres algoritme virker. Dette betyder dog ikke at vi ikke har nogle ideer om, hvilke faktorer der skal til for at opnå de gode placeringer. Disse faktorer involverer både onpage og offpage optimeringer som vi kommer nærmere ind på.
Content marketing
Før vi ser nærmere på nogle af de vigtige onpage og offpage SEO faktorer, ligger vi lige ud med at se nærmere på content. Content eller indhold som vi også kalder det, er en vigtig faktor til at hjælpe jeres virksomhed med at nå ud til jeres kunder via søgemaskinerne. Og mange mener endda at det er den vigtigste faktor. Der er ikke uden grund at ordsproget Content is King er opstået.
Jo bedre kvalitet og relevans dit indhold har, jo mere sandsynlig er det at søgemaskinen gerne vil vise dit indhold i søgeresultaterne. Jo mere interessant er for de besøgende jo mere tid bruger de på din hjemmeside, og er samtidig mere tilbøjelige til også at blive en kunde.
hemmeligheden bag det at udarbejde godt indhold som både er optimeret for søgemaskinerne og for de besøgende er at lave forskellige typer af indhold som er velskrevet, og inden for områder som er relevante for dit publikum. Her er en list over nogle typer af indhold som du kan fokusere på, for at forbedre dine placeringer på søgemaskinerne.
- Blog indlæg og artikler
- Opslag på sociale medier
- E-bøger og tekniske specifikationer
- Guides og tutorials
- Videoer og podcasts
- Infografer og andre typer af billeder
En anden ting som er vigtig når du laver indhold for din hjemmeside er SEO søgeord og sætninger.
Disse er de relevante ord som en bruger søger efter på søgemaskinerne, hvad enten det er svar på et spørgsmål eller et bestemt produkt eller ydelse vedkommende leder efter. Når du laver dit content omkring disse søgeord øger du dine chancer for at blive vist for disse ord på søgemaskinerne. Derfor er det altid en god ide som noget af det første at få lavet en søgeordsanalyse så du ved hvilke af dine relevante ord, folk faktisk søger efter. Er indholdet målrettet lokale brugere, f.eks. i Aalborg, Aarhus eller hvor det måtte være, kan det være en god ide at bruge et kort på siden, samt nævne navnet på byen eller de byer som er det er relevant for.
En anden vigtig faktor når vi snakker indhold, er hvor nyt dit materiale er. En artikel fra 2006 om “sådan laver du et godt webdesign” er måske ikke helt så relevant længere som en fra 2019.
Dette betyder ikke at alt dit gammelt indhold ikke længere kan bruges og du er nød til konstant at lave nyt. I stedet kan det ofte være en god ide, lige at gennemgå sit gamle indhold nu og da og rette det lidt til så det stadig er relevant for de besøgende.
Selvom det ofte tager tid og penge at lave godt indhold, vil det ofte godt kunne betale sig i den sidste ende. Søgemaskinerne elsker godt kvalitets indhold og det samme gør dine kunder. En nem måde at komme i gang på er f.eks. at oprette et par blog indlæg eller arbejde på at få flere følgere på de sociale medier. Når du så har en gruppe af loyale følgere, så kan din virksomhed begynde at arbejde på at udvikle forskellige typer indhold som kan tiltrække og engagere nye kundeemner.
On-page SEO
Onpage faktorer er de elementer som er på din hjemmeside. Det er de ting du selv har fuldstændig kontrol over, hvilket betyder at arbejde på at forbedre disse faktorer over tid ved at følge de forskellige onpage SEO strategier. Dette går oftere dybere end blot indholdet på siden og kræver ofte en lille smule kendskab til HTML.
Her er en liste over nogle af de forskellige on-page SEO faktorer som kan hjælpe med at forbedre din placering på søgemaskinerne.
- Titel Tag
– din sides titel tag, som fortæller både søgemaskinerne og de besøgende hvad din side omhandler. Dette tag må maksimalt være 70 tegn og må meget gerne både indeholde dit firma navn og det primære søgeord på siden.
- Meta Beskrivelse
– Meta beskrivelsen er den tekst de besøgende ser, når din side vises i søgeresultaterne. Derfor bør det være en god og sigende beskrivelse som giver folk lyst til at klikke sig ind på lige netop din side.
- Side overskrifter
– Overskrifter og underoverskriver som H1, H2, H3 osv. er en god måde at fortælle søgemaskinerne hvad din side omhandler.
- Interne Links
– Når du bruger interne links eller afsnit links på din hjemmeside, hjælper du søgemaskinerne til bedre at forstå din side, og se hvilke af dine sider som er vigtige. Skriver du f.eks. om et bestemt produkt eller ydelse i et blog indlæg, er det altid en god ide at linke til produktet i indlægget.
- Fil navne og ALT tags
– Hvis du bruger billeder på din hjemmeside eller i et blog indlæg, kan du med fordel inkludere dit søgeord i filnavnet på billedet og i billedes ALT tekst. Dette gør det nemmere for søgemaskinerne at indeksere dine billeder og øger chance for at det er dit billede der bliver vist når folk søger efter billeder.
Når du strategisk placere din SEO søgeord og sætninger på din side, så er det vigtigt at undgå at du overoptimere den. Google, Bing og de fleste andre søgemaskiner straffer nemlig sider som benytter et søgeord for mange gange i sit indhold.
Derudover er det ofte en god ting, kun at fokusere på et eller 2 søgeord på en side. Dette er med til at sørge for at dit indhold er relevant og specifikt. At gå efter for mange søgeord på samme side gør det svært at optimere siden perfekt. F.eks. er det begrænset hvor mange søgeord du kan flette ind i dit titel Tag før det begynder at lyde underligt.
Selvom din sides indhold har en vigtig rolle i din placering på søgemaskinerne, så er det også vigtigt at overveje hele strukturen på dit website. Her er det kritisk at lave et godt website design som gør det nemt for søgemaskinerne (og de menneskelige besøgende) at find indholdet på din hjemmeside. Her kan en god menu struktur og nogle gode interne links være en rigtig god hjælp.
En anden vigtig faktor at have i mente når vi snakker website design, er at din hjemmeside også er mobil venlig. Nu om dage kommer over halvdelen af de besøgende ofte fra en mobil enhed, og er din hjemmeside ikke mobilvenlig så risikere ud, ud over at kunde ikke for den optimale oplevelse af sit besøg, også at det påvirker din SEO negativt.
Teknisk SEO
En del af onpage søgemaskineoptimering kaldes også teknisk SEO. Her er det typisk ting som en sides loadtider, URL struktur, interne links, Schema og den slags der er fokus på. Det er ting som ofte er lidt mere komplekse og kræver lidt kendskab til webdesign eller kodning.
Off-page SEO
Udover de onpage SEO faktorer du selv har kontrol over på din hjemmeside, så er der også en del offpage SEO elementer som kan påvirke dine placeringer. Selvom du ikke altid har fuld kontrol over disse, så er der stadig en del ting du selv kan gøre for at påvirke de faktorer til din fordel.
Her er en liste over nogle af de forskellige Off-page SEO faktorer som er med til at bestemt dine siders placering på søgemaskinerne.
- Autoritet
– Autoritet er en vigtig faktor når det kommer til din sides placeringer på Google. Dette er med til at indikere over for Google at du har en reel side som de besøgende kan have tillid til. Den bedste måde at få mere autoritet på, er via relevante kvalitets links fra andre sider med høj autoritet.
- Link
– En af de mest populære og effektive måder at lave offpage SEO på er via backlinks. Får du for mange links fra ikke relevante sider, ser Google det som spam og du risikere at din side bliver straffet, og dermed ikke vises i resultaterne. Derfor er det vigtigt at de links du får til din side er fra relevante sider, hvor man faktisk kan forvente at der er en link til dig. Dette kan være forretnings kataloger, blog influencers i din niche eller review sider.
- Sociale signaler
– En anden vigtig SEO faktor er de sociale signaler, som f.eks. Facebook delinger, links fra Twitter eller Youtube videoer. Jo mere folk taler om din hjemmeside på de sociale medier, jo stærkere signal sender det til søgemaskinerne om at din side er relevant.
- Engagement
– En af de nyere offpage faktorer er engagement. Hvor mange af dem som ser din side i søgeresultaterne, ender med at klikke sig ind på den? Ligger du f.eks. #2 på et vigtigt søgeord, men klikker de fleste på resultatet under dig, kan det påvirke din placering negativt. Derfor er gode meta descriptions og titel tags ekstra vigtige.
Selvom du ikke altid helt har kontrol over hvad der uden for din hjemmeside, så kan du ofte øge dine chancer for at folk linker til dig eller omtaler dit firma ved at lave kvalitets indhold som folk finder interessant eller brugbart. Det kan være alt lige fra en håndværker gør det selv video, til en guide om sådan laver du en hjemmeside i WordPress. Jo bedre og mere interessant dit indhold er, jo større er chancen for at folk linker til det eller deler det på de sociale medier. Jo tillid folk har til dit indhold, jo mere stoler søgemaskinerne også på det.
Blackhat eller Whitehat SEO
Når det kommer til SEO, så er der typisk to forskellige metoder en virksomhed kan benytte til at optimere deres side til søgemaskinerne – Black hat eller white hat SEO.
For nogle virksomheder er det vigtigt at deres indhold rankere højt hurtigt og mindre vigtigt at det også rankere længe. Det kan f.eks. være en lokal begivenhed eller man har brug for nogle hurtige penge via en affiliate side og her kan Blackhat SEO være en fin løsning. Blackhat er teknikker som ofte har til formål at fokusere på søgemaskinerne og ikke mennesker, som regel via metoder som er i strid med Googles retningslinjer. Typisk er det via automatisk link spam og indhold af dårlige kvalitet. Dette kan ofte snyde søgemaskinerne til at belønne en side med gode placeringer, indtil søgemaskinen får det større overblik på plads og indser at disse links er spam og efterfølgende straffer den side som gør brug af disse teknikker. I værste tilfælde risikere du at din side helt slettes fra en søgemaskine og det kan blive rigtig svært af efterfølgende få sin side vist igen. Flere firmaer som har benyttet sig af denne type søgemaskineoptimering har efterfølgende helt måtte opgive sit domæne og start om forfra.
Whitehat SEO er der imod de teknikker som vi har beskrevet i denne guide og som overholder søgemaskinernes retningslinjer. Selvom det godt kan tage en del tid at opnå de gode placeringer med whitehat teknikker, så er chancen for at du så også beholder din placering langt større ved at benytte white hat teknikker. Målet med whitehat SEO, er at producere godt indhold som både søgemaskinerne og dine besøgende elsker.
Sidste tanker
Efter at have læst denne 2019 SEO guide og fået et bedre kenskab til begreberne og teknikkerne bag søgemaskineoptimering, er du nu i stand til at lave nogle af de forskellige ændringer på din hjemmeside, som er med til at forbedre din SEO og dermed dine placeringer på søgemaskinerne. Husk at der er mange forskellige faktorer som påvirker din SEO placering (også mange ud over dem vi har nævnt i denne guide), men den vigtigste ting at huske på er om dit indhold er værdifuldt og relevant nok for dine besøgende. En ting er at få mange besøgende ind på sin hjemmeside, men konvertere de ikke, er det jo lidt ligegyldigt.
Husk på at søgemaskineoptimering tager tid, du kan ikke optimere din hjemmeside og forvente at se store resultater allerede dagen efter. Nogle gange kan de få flere måneder med SEO før at du har opnået de resultater du gerne vil. Fokusere på de gode Whitehat SEO teknikker og godt indhold, så er du allerede godt i gang med at opnå bedre placeringer på søgemaskinerne.
Hvis du har brug for hjælp til on page, offpage eller teknisk SEO, så er du meget velkommen til at kontakt os for et tilbud på SEO. Hos Alphaweb har vi over 13 års erfaring med søgemaskineoptimering til både lokale, nationale og globale virksomheder.
Har du brug for hjælpe til søgemaskineoptimering, on page SEO, linkbuilding eller en søgeordsanalyse? Vi tilbyder forskellige pakker og skræddersyet løsninger inden for alle typer af SEO.